CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Monday, June 15, 2009

'M' kau la musuh #1 ku..


M itu apa? M itu Malas. Malas… bagaimana hendak membenterasnya? Untuk mengetahui cara membenteras penyakit malas, kita perlu faham, mana datangnya sifat “malas” ini.

Malas berpunca dari kita terlalu selesa dengan keadaan semasa kita (zon selesa/comfort zone). Untuk keluar dari zon selesa kita, kita akan rasa berat dan susah. Ini adalah normal bagi semua orang- setiap kali kita nak keluar dari zon selesa kita, secara psychology akan menarikkan kita kembali ke zon selesa.

Berita baiknya adalah, zon selesa manusia berubah-ubah. Apa yang anda perlu lakukan adalah keluar dari zon selesa tersebut secara sedikit-demi sedikit dan pegang pada keadaan semasa yang baru. Lama kelamaan, zon selesa anda akan mengubah mengikut keadaan semasa anda.

Sebagai contoh, sekiranya anda rajin membaca buku 30 minit sehari sahaja. Lebih dari itu, terasa malas (luar dari zon selesa anda). Anda perlu paksa diri anda keluar dari zon selesa itu secara perlahan… mungkin baca selama 45 minit. Sehingga suatu masa nanti, zon selesa anda akan berada pada tahap 45 minit. Apabila ingin membaca lebih dari itu, terasa malas (luar dari zon selesa baru). Apa yang anda perlu lakukan adalah ulangi langkah sehingga anda mencipta zon selesa baru.

Untuk membenteras sikap malas, anda perlu fahami “zon selesa” anda. Semua orang mempunyai zon selesa tersendiri dan ianya boleh diperbaiki.

- Tips Motivasi ini didatangkan khas dari Jutawan Internet, En. Irfan Khairi.


Analisis masalah malas Cik Halie:

Problem yg dikenalpasti: Malas nk update blog
Zon selesa di ketika ini: Update blog purata dlm 5-10 entry sebulan. Gila malas punya budak.
Sasaran zon selesa yg baru: Update blog purata dlm 15++ entry sebulan. (Seriuskah???)
Kebarangkalian sasaran dicapai: Muahahahaha!!!!




Sudah la Cik Halie. Teruskan je la angan2 minah jenin anda itu..

2 comments:

UglyPooh said...

patut la tak bergerak blog ni. malas rupenya cik halie nih. teruskan usaha mengapdate.

harini sy pun ada sakit M gak. Malas n muak. huhu...muak tgk muka student :-p

Cik Halie said...

wa manyak malas oo. nk angkat jari nk taip 1 huruf pon rasa cam batu besar jari sana juga ada duduk. trok btol prangai. sila la bantu sy yg pathetic ini. huhu.