CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Thursday, April 16, 2009

Moh blajor bahase Perak - Part 1

arini sgt le boring di opis maka aye (saya) tlah menjawap sgala kuiz2 bengong kt facebook sinun tu. slh satunya ialah kuiz 'istilah loghat perak yg anda faham' dan result yg aye dpt ialah "anda mmg perak piyor! anda mempunyai pengetahuan luas dengan istilah2 yang digunakan diperak, anda mmg berasal dr perak kerana anda familiar dgn istilah2 yg sukar ini...dengan ini anda layak utk berkahwin dgn org paris, lambore dan kwsn2 yg sewaktu dgnnya!"

menarik juge sebenonye bahase perak ni kome. haha. oleh krana eksaited lg nk bbahase perak maka aye pon tlah men'compile'kn (compile ialah bhs omputeh bkn bhs perak. ianya mbawa mksud kompilasi) antara loghat2 perak yg glamer sprti di bwh. sila layan. :)

Ate = (habis tu/abis tu)
= cth ayat : "ate(habis tu ) biler lagi nak bersiapnyer. daghi td idok ngomben2?"

Berdamor = bersepai
= cth ayat : "miker tughun bukit tu jangan laju sesangat. kaghang jatuh tersembam, berdamor muker"

Bolen = bogel
= cth ayat : "ater ngaper mandi bolen.....kang cagut (gigit) dek lintoh kang"

Bantei = hentam/pukul/belasah
= cth ayat : "kamu jgn buat pasei ngan dia. kang di bantei nyer kamu"
"payoh benor soalan ni. bantei jer lah"

Bertohor = berlapar / menahan diri daripada makan
= cth ayat :"lakse lubok punyer pasei...aku sanggup bertohor tgh hari nieh"

Betolo-tolo = menurunkan arahan yg diperintahkan kpd org laen
= cth ayat :"bukan ke apok (apak=bpk) sughuh kamu yg nyabit ghumpot tu mael? ngape km sughuh si sarep pulok? aje kome ni nk buat kroje pon betolo-tolo."

Bengkin/bengkeng/bengken = garang
= cth ayat:"ngaper bengken benor kamu ngan bebudok tu mat"

Bulor = luntur/lusuh
= cth ayat :"lame benor aku tak pake baju nih. udoh bulor kala*nyer" (kala=color)

Bejeghaib = mcm hampir2 melekat
= cth ayat : "ngantuk benor aku malam ni. udoh bejeghaib mata aku ni ha"
" ater ngaper dibiorkan lama. udoh bejeghaib getoh sekerap tu"

Biut = degil
= cth ayat : " kamu ni aku bantei kaghang. ngaper biut benor?"

Bejobon2 = berlongok2
= cth ayat : "udoh seminggu baju kamu tak basuh. tu berjobon2 dalam bilik tu"

Besit = sebat
= cth ayat : "kamu mengkalu malam ni monteng ngaji. aboh (abah) besit kamu karang!"

Ceghun-ceghin = badan rasa mcm nak deman
= cth ayat : "lain mcm benor paneih hari ni....badan aku dah rasa ceghun ceghin dah ni"

ini baru Part 1. Part2 yg strusnya akan mnyusul kemudian (kalu rajin la. huhu). ok sehingga berjumpa lg di lain episod. sblom aye ngundor diri trimalah pesanan dr penaja ini..

jgn ingke sgt kome2 woi. udoh2 le ngelejat di luor tu. blik le ke rumoh jd oghang. haha.

Notakaki: loghat2 di atas beserta cth2 ayat adalah kredit kpd Encik Man Perodua yg beralamat di http://sazaliman.blogspot.com/ terima kasih daun keladi aye ucapkn kpd yeop. :)

9 comments:

OnN!Ey said...

Saye org perak pon byak xpaham...huhhuhuh....:)

Edna Le Anna said...

cantik menarik tertarik the bomb! haha.thnks for the dictionary ;p

~dARlee zURiS~ said...

erkk..asal perkataan2 tu bnyk yg aku tak tau???
waaa..aku org perak nih!!

UglyPooh said...

huih...susoh bebenor le cenggini nk jd perok piyorrr. kalu fail leh kawen ngn org perok ke dok nih. huhu...

**sene lg bahaso klate ;-p

Cik Halie said...

OnN!Ey: Perak ni kn besor. dlm perak je dh brapa byk loghat ada. perak utara loghat lain, perak selatan loghat lain, perak tgh lg la lain. jd very the understandable la kalu org perak sndri pon x paham. hehe.

Adikku LeAnna: haha. tu dictionary org perak. u publish la plak dictionary org johor. huhu. btw i oso took the quiz "pasangan anda brasal dr negeri mana" n the result is "johor" tau. muahaha.

Cik Halie said...

Cik Zuris: ko mmg la org perak tp adakah ko org perak tegar? mksudnya berbahasa perak spenuh masa di rumah? haha. kalu ko fulltime perak speaker msti ko biase dengor perkataan2 tu. huhu. tp jgn risau aku sndri pon byk perkataan2 yg aku x bese dengor. dun wori anda bkn seorg. hihi.

Cik Pooh: cik pooh bercadang nk kawen ngn org perakkah? huhu. siapakah grangannya org perak itu? incek muazzam kah? hahaha.

UglyPooh said...

huishh...en. muazzam sudh trbang ke sarawak. lama tk dengar kabar dr beliau.hehe

saye xkisah org mana..jnji ensem, kaya, baik hati, beragama dan suke akn saye. hehe..poyo /(m_m)\

TIA said...

lorh
never knew
haha

Cik Halie said...

cik pooh: begitulah hendaknya. ;)

TIA: now u know. haha.